Kernwaarden
Samen leven, samen leren, samen doen.
Op Het Kompas zetten we in op drie focuslijnen: basiskwaliteit, brede talentontwikkeling en samenredzaam en geven wij ons onderwijs en hoe we met elkaar omgaan vorm vanuit vier kernwaarden:
Samen
Leerkrachten, kinderen en ouders werken samen aan een fijne school, die streeft naar mooie opbrengsten. De verantwoordelijkheid voor het leerproces delen we samen: leerkrachten, kinderen en ouders. We streven er in onze samenwerking naar dat school en thuis elkaar versterken. Samen dragen we er zorg voor dat het kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Veiligheid
Betekent op Het Kompas dat alle leerlingen, ouders en teamleden zich gezien, gehoord en geaccepteerd voelen en ervaren dat ze erbij horen. Hierbij zijn respect, tolerantie, rekening houden met elkaar, wederzijds vertrouwen en gelijkwaardigheid belangrijke waarden. Onze leerlingen krijgen de ruimte om te ontdekken waar grenzen liggen en om fouten te maken en hiervan te leren.
We leggen het accent op wat het kind wel kan. In plaats van ‘Ik kan het niet’, leren we onze kinderen ‘Ik ga het leren’.
Betrokkenheid
Van de leerkracht: we zien elk kind en geven elk kind persoonlijke, positieve aandacht. Dit heeft een positieve invloed op het welbevinden en het zelfvertrouwen van kinderen.
Van de leerling bij het leren op school: dit zorgt voor motivatie, focus, verantwoordelijkheid nemen, eigenaarschap en plezier in wat je doet. Het zorgt dat het kind ‘aan’ staat om tot leren te komen.
Van ouders/verzorgers: dit draagt bij aan een positieve houding ten opzichte van school, van andere leerlingen en ten opzichte van leren.
Groei
We vinden het belangrijk dat alle kinderen hun eigen optimale ontwikkeling kunnen doormaken, passend bij hun mogelijkheden/leerpotentieel, interesses en talenten. De focus ligt daarbij op inzet en (eigen) groei. We geven onze leerlingen vertrouwen en moedigen ze aan. We vergelijken onze leerlingen niet met een ander of met het landelijk gemiddelde, maar met zichzelf.
Het gaat om een brede ontwikkeling zowel op het gebied van de cognitieve vakken als op het gebied van executieve vaardigheden, leeraanpak en de sociaal emotionele-, creatieve- en motorische ontwikkeling.