PBS

PBS

Op Het Kompas besteden we veel aandacht aan het goed laten functioneren van de groep, zodat alle leerlingen optimaal kunnen leren. In een goed functionerende groep zijn kinderen samen verantwoordelijk voor het gedrag, respecteren ze elkaar en de leerkracht, bespreken ze problemen eerlijk, werken ze samen en hebben ze afspraken over gedrag en het nemen van beslissingen.
Aan het begin van het schooljaar starten we met ‘de Gouden Weken’, waarin we veel tijd besteden aan activiteiten om elkaar en de groep goed te leren kennen en een fijne sfeer te creëren. Tijdens deze periode zetten we ook schooljudo in. Tijdens elke volgende groepsfase kiest de leerkracht activiteiten die hierbij aansluiten.

Het doel van Positive Behavior Support (PBS) is om een rustige, positieve en sociale omgeving te creëren die het leren en welbevinden bevordert en gedragsproblemen voorkomt. We leren kinderen positieve gedragsregels, die passen bij onze PBS-waarden: RESPECT, VEILIGHEID en VERANTWOORDELIJKHEID. We richten ons op het bevorderen van sociale veiligheid en het voorkomen van pestgedrag. Leerkrachten besteden vooral energie aan het aanleren en belonen van goed gedrag. Soms wordt een kind bestraft, maar altijd na een duidelijke procedure.

Op Het Kompas werken we met heldere en gevisualiseerde gedragsverwachtingen die leerlingen worden aangeleerd en die overal in onze school zichtbaar zijn.

                         

Respect                                  Veiligheid                              Verantwoordelijkheid

Op Het Kompas spreken we niet van pestgedrag of pesten, maar hebben we het over ongewenst gedrag of over niet respectvol gedrag. Wij hanteren het motto: ‘Alles wat je aandacht geeft, groeit’. Als wij als school veelvuldig het woord pesten noemen schenken we aandacht aan wat we juist niet willen zien.

PBS schenkt aandacht aan gedrag dat we juist wel willen zien. Positief gedrag wordt daarom beloond: een goede stop-loop-praat routine, je medeleerling ondersteunen als toeschouwer, op tijd stoppen met ongewenst gedrag is op onze school een compliment waard!

In de pestpreventielessen spreken we dus over ongewenst gedrag. Pestgedrag vergelijken we met een brandende kaars. Net als de kaars zuurstof nodig heeft, heeft pestgedrag aandacht nodig om aan te houden. Met deze preventieve aanpak leren wij alle leerlingen hoe de aandacht van pestgedrag weggehaald kan worden, door een driestappenprocedure: STOP, LOOP, PRAAT

  • Stap 1: Zeg ‘stop’ tegen diegene die iets doet waar je last van hebt;
  • Stap 2: Loop weg als het vervelende gedrag doorgaat. Kies voor jezelf en ga weg uit de situatie;
  • Stap 3: Als het nog doorgaat, ga dan naar een volwassene en vraag hulp.

Kinderen leren hierdoor op een goede manier zelf aan te geven wanneer ze een situatie onplezierig vinden. Hierdoor worden kinderen weerbaarder. Door weg te lopen, voorkom je dat vervelend gedrag doorgaat of verergert als je erop in gaat. Helpen deze stappen niet, kun je hulp vragen bij een volwassene. Deze stappen kunnen kinderen overal toepassen, dus ook na schooltijd, bij de sport etc. Deze interventie wordt niet alleen aangeleerd, maar ook geoefend en bekrachtigd.