Veilige school

Veilige school

De omgeving waarin een kind opgroeit, is heel belangrijk voor de ontwikkeling. Daarom doen wij elke dag ons best om een fijne en veilige sfeer op school te creëren. Duidelijke afspraken, regels, structuur en routines zijn daarbij belangrijk. Onze ambitie is dat elke leerling zich altijd veilig, vertrouwd en gezien voelt, zowel in de klas, op school, op het plein als bij iedere medewerker. Om dit te bereiken maken we gebruik van PBS, Kwink en burgerschapslessen.

Kijk voor meer informatie onder de kopjes: PBS, Kwink en burgerschap.

 

Pedagogisch en didactisch handelen

Om een veilige en goede leeromgeving te creëren, komt de leerkracht tegemoet aan de drie basisbehoeften van leerlingen: relatie, autonomie en competentie.

  • Relatie: Leerlingen voelen zich goed als ze zich geaccepteerd, veilig en welkom voelen, en weten dat ze erbij horen.
  • Competentie: Leerlingen voelen zich bekwaam als ze taken kunnen uitvoeren en merken dat ze steeds meer aankunnen. We leren ze dat fouten maken mag.
  • Autonomie: Leerlingen voelen zich vrij als ze invloed hebben op hoe ze hun taken doen en leren.

 

Expliciete directe instructie

Om goed te leren lezen, schrijven en rekenen is het van essentieel belang dat de leerkracht een duidelijke instructie geeft en voordoet. We gebruiken hiervoor het EDI model. Hierdoor zijn leerlingen meer en actiever betrokken bij de lesstof.
Door middel van EDI en directe feedback doen leerlingen succeservaringen op, belangrijk voor de motivatie, het zelfvertrouwen en het doorzettingsvermogen. Onze ambitie is dat elke leerling vanuit intrinsieke motivatie, zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen in staat is zich optimaal en breed te ontwikkelen, passend bij zijn interesses, talenten en mogelijkheden/leerpotentieel.

Daarnaast leren onze leerlingen ook door spel, door te onderzoeken of te ontwerpen.

 

Executieve functies

Om het beste uit jezelf te halen heb je bepaalde vaardigheden nodig. Op Het Kompas helpen we leerlingen daarom bewust om hun executieve functies te ontwikkelen en te verbeteren. We gebruiken hiervoor de metafoor van een boot. Het versterken van deze vaardigheden helpt leerlingen niet alleen om beter te leren, maar ook om hun eigen geluk te organiseren en bij te dragen aan het geluk van anderen.

 

Kijk voor meer informatie onder de kopjes: PBS, Kwink en burgerschap.